Diéta vagy önsanyargatás? Élet cukor nélkül


2018
05.25.

cukor-nelkulA cukor egy olyan szénhidrát, amivel elég nehéz nem találkozni. Számos típusa létezik (például a glükóz, fruktóz, laktóz, maltóz, szukróz stb.), melyek egy része gyümölcsökben, zöldségekben vagy tejtermékekben, természetes módon is megtalálható.

Az étkezési cukrot cukorrépából vagy cukornádból állítják elő, ezekből lesz a kristálycukor, kockacukor, porcukor.

„Ha lemondok a cukorról, akkor is mindenben van”

A finomított ételek nagy része tartalmaz hozzáadatott cukrot, például az üdítőitalok, csokik, kekszek, de a szószok (pl. majonéz, ketchup), konzerves és üveges zöldségek (pl. uborka, kukorica) is tartalmazzák. Érdemes elolvasni az összetevők listáját!

Mit mond a szakértő?
Mennyi hozzáadott cukrot érdemes enni egy nap?

A WHO ajánlása szerint a bevitt cukor a napi teljes energia felvétel legfeljebb 5-10 százaléka legyen. A 10 százalék egy átlagos táplálkozású, 2000 kalória körül fogyasztó felnőttnél 50 gramm cukrot jelent, ami nagyjából 12 teáskanálnak felel meg. Ez azt jelenti, hogy egy félliteres üdítőitallal már meg is haladtuk a WHO ajánlását.

A cukor elhagyása

Ha kiiktatod a mindennapjaidból, számos pozitív hatást tapasztalhatsz: pl. több energiád lesz, kevésbé romlanak a fogaid és szebb lesz a bőröd. A táplálkozáskutatásban a cukor a mumus, ha valaki fogyni szeretne. De miért? A cukor fogyasztása egy soha véget nem érő ördögi kor, hiszen megemeli az inzulinszintet, a testünk pedig egyre többet akar belőle. Érdekes adat, hogy felmérések szerint a világ éves cukorfogyasztása közel 180 millió tonna. Magyarország cukorfogyasztása pedig évente 375-400 ezer tonna.

cukor-nelkul-az-elet

Nincs azzal sem gond, ha szereted az édes ízt, de szeretnél egészségesebb lenni, esetleg fogyni szeretnél), számos természetes édesítő létezik, amit kipróbálhatsz: pl. stevia, méz, nyírfacukor, kókuszcukor.


Rendben

A weboldal további használatával hozzájárul a sütik (cookie-k) alkalmazásához.
Ide kattintva kaphat bővebb információt a sütikről és a beállításaikról.

Rendben